Iedere Nederlander heeft het recht op het opvragen van zijn of haar medisch dossier. Iedereen van 12 jaar en ouder kan mondeling of schriftelijk een verzoek doen bij zijn of haar zorgverlener. U krijgt alleen de gegevens te zien die over uzelf gaan, zoals röntgenfoto’s en operatieverslagen. Als uw gegevens niet kloppen, kunt u ze laten aanpassen. Nu de meeste zorgverleners een electronisch dossier bijhouden lijkt het logisch dat je een digitaal kopie kan opvragen. Is dat mogelijk en hoe kan dat makkelijker??
In de VS is het mogelijk (mits je ziekenhuis is aangesloten) om een digitaal kopie van je dossier te downloaden. Vanuit overheidswege is er het ‘blue button‘ initiatief.
As Americans, we each have the legal right to access our own health records held by doctors, hospitals and others who provide healthcare services for us. And we have the option of getting our records on paper or electronically depending on how they are stored. You can exercise your rights by clicking on the Blue Button logo online to download your health records, or, if you don’t see it, asking how to get a copy of your health records. (HealthIT.gov)
Als je ziekenhuis of andere zorgverlener mee doet met de blue button dan kan je je dossier downloaden. Als ze niet meedoen dan geeft de pagina waar je terecht komt informatie op welke ander manier je aan je dossier kan komen.
Waarom hebben we zoiets niet in ons land. Waarom heeft niet elk ziekenhuis en elke zorgverlener een uniforme knop op de website waar achter alle informatie staat die je als patiënt nodig hebt om je eigen dossier in handen te krijgen? Als de zorgverlener het dossier al digitaal heeft dan zou de optie ‘inzien dossier’ een goede mogelijkheid zijn. Nog mooier is het als de optie ‘dossier downloaden’ bestaat. Als de zorgverlener nog op papier werkt dan kan achter de knop de informatie staan hoe je als patiënt je dossier wel in handen kan krijgen.
Misschien een idee om eens verder uit te werken, wie helpt?