Vandaag heb ik het weer eens uit moeten leggen. Wij van de zorg zijn teveel naar ons zelf aan het kijken. Het is tijd dat we naar buiten kijken. Zien wat er in andere sectoren gebeurt. En dan realiseren dat het ook de zorg gaat overkomen. Want als je het eenmaal ziet kan je er ook je voordeel uit halen!
Het reisbureau was 10 jaar geleden een kennisinstituut waar je heen ging als je een reis ging maken en omdat je zelf de kennis en mogelijkheid niet bezat om je reis te regelen. Het ziekenhuis is nog altijd (maar voor hoelang?) een kennisinstituut waar je heen gaat dat je zelf niet de kennis en de mogelijkheid bezit om je zorg/genezing te regelen.
Door Internet is de kennissilo aan het openscheuren. Dat is geen bedreiging, al voelt dat soms wel zo. Het is een stap die genomen moet worden richting de volwassenheid van de sector en de volwassenheid van onze patiënten. Het betekend niet het einde van de gezondheidszorg of het einde van het ziekenhuis. De banken en de reisbureau bestaan ook nog. Alleen hebben ze zich toegelegd op complexe(er) producten waarbij het inter-persoonlijke contact belangrijk is voor de kwaliteit. Dat kunnen wij in de zorg ook!