Site Overlay

Digital First dankzij Corona?

In het zorglandschap is angst dat Corona zoveel zieken gaat opleveren dat het hele systeem vast gaat lopen. De publiekscampagnes hebben tot doel de piek uit te smeren over een langere tijd om zo de druk op het systeem te verlagen. Kan die druk nog lager en zijn er ook digitale opties?

Chatbot

Er is een hulplijn waar iedereen met vragen heen kan bellen. Door gebruik te maken van chatbots voor dat je eenpersoons aan de telefoon krijgt is het mogelijk om een deel van de vragen af te vangen. Deze chatbot kan natuurlijk ook online ingezet worden in combinatie met zelfhulp adviezen.

Video

Door video verbindingen te gebruiken is het mo gelijk om één hulpverlener meer mensen/patiënten  te laten helpen dan door ze langs te laten komen. Alleen al de tijd van het omkleden in de  beschermende kleding is winst en dan hebben we  het nog niet eens over rijstijd en besmettingsrisico’s van hulpverleners.

Remote monitoring

Als iemand vervolgens besmet is en een beetje ziek dan is thuisisolatie een goede optie. Te ziek en je moet naar het ziekenhuis. Echter het is geen zwart-wit fenomeen. Tussen thuis uitzieken en opname zit een redelijk grijs gebied. De mensen waar we ons zorgen over maken maar die niet naar het ziekenhuis hoeven (of kunnen door capaciteitsproblemen) is thuismonituoring een mogelijkheid. Op afstand wordt de patient in de gaten gehouden en alleen als het echt nodig is dan wordt er ingegrepen en opgenomen.

Foto door Anna Shvets via Pexels

Data delen

Patiënten zullen overal in het land zijn. Kenniscentra slechts op een paar plekken. Dit betekend dat artsen op afstand toegang moeten gaan krijgen tot elkaars data en toe de dossiers van de patiënten waar ze ook liggen. Grote EPD leveranciers kunnen gedrongen worden om, in het belang van de volksgezondheid, nu eindelijk de deuren te openen.

Circulair data

Als een patient ziek is en de huisarts heeft al onderzoek gedaan en het is duidelijk dat de patient opgenomen moet worden. Waarom stellen we dan nog meer hulpverleners bloot aan de besmette patient om meer onderzoeken te  doen terwijl we allang weten wat de uitkomsten zijn? Gebruik elkaars data, deel het en zorg dat het bruikbaar is voor de volgende in de keten. 

Deze epidemie/pandemie kan ons dwingen om nieuwe en andere digitale technieken te proberen. Om zorg op afstand en het delen van kennis en data normaal te vinden en om zorg thuis de norm te maken. Als de storm weer is komen te liggen hebben we een nieuw normaal hebben gemaakt. Het normaal van Digital First.

Author: Michiel

Al meer dan 15 jaar werk ik als SEH-arts KNMG. Ik heb een passie voor eHealth en in het bijzonder mHealth. Als lid van de ‘denktank eHealth’ en de 'Werkgroep Open EPD' ben ik betrokken bij de invoering van diverse eHealth-projecten binnen het ziekenhuis. Als SEH-arts maak ik in mijn dagelijks werk op de afdeling spoedeisende hulp gebruik van mogelijkheden die eHealth en mHealth bieden om de acute zorg te stroomlijnen en om ‘patient empowerment’ te bevorderen. Ik kom graag eens bij u langs om een kop koffie te drinken en te vertellen hoe ik Apps, iPad en iPhone gebruik voor mijn acute patiënten en wat mijn visie is op de digitale ontwikkelingen in de zorg.

Wat vind jij hier van?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.