In het zorglandschap is angst dat Corona zoveel zieken gaat opleveren dat het hele systeem vast gaat lopen. De publiekscampagnes hebben tot doel de piek uit te smeren over een langere tijd om zo de druk op het systeem te verlagen. Kan die druk nog lager en zijn er ook digitale opties?
Chatbot
Er is een hulplijn waar iedereen met vragen heen kan bellen. Door gebruik te maken van chatbots voor dat je eenpersoons aan de telefoon krijgt is het mogelijk om een deel van de vragen af te vangen. Deze chatbot kan natuurlijk ook online ingezet worden in combinatie met zelfhulp adviezen.
Video
Door video verbindingen te gebruiken is het mo gelijk om één hulpverlener meer mensen/patiënten te laten helpen dan door ze langs te laten komen. Alleen al de tijd van het omkleden in de beschermende kleding is winst en dan hebben we het nog niet eens over rijstijd en besmettingsrisico’s van hulpverleners.
Remote monitoring
Als iemand vervolgens besmet is en een beetje ziek dan is thuisisolatie een goede optie. Te ziek en je moet naar het ziekenhuis. Echter het is geen zwart-wit fenomeen. Tussen thuis uitzieken en opname zit een redelijk grijs gebied. De mensen waar we ons zorgen over maken maar die niet naar het ziekenhuis hoeven (of kunnen door capaciteitsproblemen) is thuismonituoring een mogelijkheid. Op afstand wordt de patient in de gaten gehouden en alleen als het echt nodig is dan wordt er ingegrepen en opgenomen.
Data delen
Patiënten zullen overal in het land zijn. Kenniscentra slechts op een paar plekken. Dit betekend dat artsen op afstand toegang moeten gaan krijgen tot elkaars data en toe de dossiers van de patiënten waar ze ook liggen. Grote EPD leveranciers kunnen gedrongen worden om, in het belang van de volksgezondheid, nu eindelijk de deuren te openen.
Circulair data
Als een patient ziek is en de huisarts heeft al onderzoek gedaan en het is duidelijk dat de patient opgenomen moet worden. Waarom stellen we dan nog meer hulpverleners bloot aan de besmette patient om meer onderzoeken te doen terwijl we allang weten wat de uitkomsten zijn? Gebruik elkaars data, deel het en zorg dat het bruikbaar is voor de volgende in de keten.
Deze epidemie/pandemie kan ons dwingen om nieuwe en andere digitale technieken te proberen. Om zorg op afstand en het delen van kennis en data normaal te vinden en om zorg thuis de norm te maken. Als de storm weer is komen te liggen hebben we een nieuw normaal hebben gemaakt. Het normaal van Digital First.