Site Overlay

De Wachtkamer en de verspilling van tijd

De Wachtkamer; Waarvoor was die er ook al weer? Om in te wachten. Waarom moet je wachten? Je wacht op de dokter.

Dat zou je denken echter dat is niet het juiste antwoord op de vraag. De wachtkamer niets meer dan een buffer. Je wacht dus niet op de dokter, nee je wacht voor de dokter. Door de wachtkamer kan de dokter fijn efficiënt werken en dat allemaal ten koste van de tijd van de patiënt en de begeleiding die mee is gekomen. 

Uit het dagboek van een mantelzorger.

Bezoek aan de cardioloog, afspraak om 10:30:

  • 06:30 opstaan
  • 07:00 in de auto richting mama
  • 7:30 bij mama: helpen met aankleden, ontbijt maken, pillen uitleggen. Onder tussen de spullen pakken die nodig zijn voor het bezoek. Vergeet rollator en vragenlijstje niet!
  • 09:20 in de auto richting ziekenhuis
  • 9:50 aankomst ziekenhuis, zoeken naar parkeerplek, rollator uit de auto.
  • 10:15 receptie ziekenhuis
  • 10:25 wachtkamer cardioloog
  • 11:05 binnen geroepen
  • 11:15 klaar
  • 11:25 nieuwe afspraak geregeld
  • 11:35 betaalautomaat
  • 11:42 onder weg naar huis
  • 12:05 thuis bij mama
  • 12:45 eindelijk op mijn werk Totaal: 375 minuten onderweg voor 10 minuten tijd van de arts.

Alternatief:

Teleconsult met mama om 10:30 bij cardioloog.

  • 07:00 opstaan
  • 07:30 auto naar werk
  • 08:00 werk
  • 10:25 samen met mama in virtueel wachtkamer cardioloog
  • 10:30 consult cardioloog
  • 10:40 einde consult, vervolgafspraak wordt gemaild.
  • 10:45 verder met werken.

Totaal: 15 minuten onderbreking van het gewone werk.

Verschil tussen teleconsult en fysieke zorg is voor deze mantelzorger 15 vs. 375 minuten, of te wel een besparing van 96% 

Fysieke(wachtkamer)zorg is geen luxe, het is een verspilling.

Wil je meer informatie, advies of eens bellen over hoe de zorg ook kan. Neem dan contact op via michieltebbes.nl


Also published on Medium.

Author: Michiel

Al meer dan 15 jaar werk ik als SEH-arts KNMG. Ik heb een passie voor eHealth en in het bijzonder mHealth. Als lid van de ‘denktank eHealth’ en de 'Werkgroep Open EPD' ben ik betrokken bij de invoering van diverse eHealth-projecten binnen het ziekenhuis. Als SEH-arts maak ik in mijn dagelijks werk op de afdeling spoedeisende hulp gebruik van mogelijkheden die eHealth en mHealth bieden om de acute zorg te stroomlijnen en om ‘patient empowerment’ te bevorderen. Ik kom graag eens bij u langs om een kop koffie te drinken en te vertellen hoe ik Apps, iPad en iPhone gebruik voor mijn acute patiënten en wat mijn visie is op de digitale ontwikkelingen in de zorg.